Your Ad Here
Al Jazeera | Animal Planet | Bloomberg UK | Bloomberg US | C-Span | DWTV | France24 | HudaTV | Islam Channel | Peace TV | Sky News UK | Dewan Rakyat | LIVE DEWAN RAKYAT dibawakan khas, jam 10.00 pagi hingga jam 6.00 petang Isnin hingga Jumaat.
This is the 2nd version of infoKu. You can view our previous post by visiting our infoKu v1.0

Taukeh
-Mohd Refezal bin Mohd @ Anan
-Universiti Malaya
-Kejuruteraan Komputer

Krew Pena
-Muhammad Syakir bin Zakaria
-Universiti Malaya
-Kejuruteraan Mekanikal

-Muhammad bin Mohamed Kamil
-Royal Melbourne Institute of Technology
-Ukur Bahan

10 Ogos 2009

Allah al-Malik (Maha Merajai)

Ayuh kita mulakan pagi Isnin kita dengan mengetahui akan makna Al-Malik iaitu Maha Merajai yang merupakan Asma'ul Husna ke 4.

Sesiapa yang selalu menyebut "Ya Malik", yakni bila-bila masa, maka dia akan dihormati dan menerima layanan yang sewajarnya dari orang lain.

Bagaimana nak menghayati "Al Malik"? Begini...

Matahari yang berjuta-juta lebih besar dibandingkan dengan bumi ini dan bintang-bintang di langit yang berbilion batu jauhnya ada dalam genggaman dan pemeliharaan Allah SWT. Nabi Musa AS pernah bertanya, "Ya Allah, Apakah Engkau tidak pernah tidur mangaturkan semesta alam ini?" Sebagai jawapan, Allah SWT memerintahkan Musa AS agar berdirii sambil memegang sebuah gelas, tak lama kemudian dia tertidur dan gelas di tangannya jatuh berderai, sehingga Musa AS terkejut dari tidurnya. Lalu Allah SWT menegurnya, "Hai Musa, seandainya sesaat saja Aku mengantuk, nescaya seluruh planet di cakerawala ini akan bertaburan!"

"Allah, tiada yang berhak disembah selain Dia, Yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhlukNya). Tidak mengantuk dan tidak tidur." [Qs al Baqarah (2): 255]

Manusia mencipta kereta dan setelah terjual, mereka tidak mahu lagi memgambil tahu akan perihal kereta tersebut. Bila kereta itu rosak maka terserahlah kepada pemiliknya. Tetapi Allah SWT menciptakan makhluk dengan sifat-sifatnya tanpa bantuan sesiapa pun dan memelihara kesemua makhlukNya sejak asal kejadian sampailah ke hari kiamat. Dari setitis air mani yang hina, jadi segumpal darah daging dipelihara dalam rahim ibu dan kemudian pindah ke alam dunia sampailah ke alam akhirat, ianya diawasi olah Allah SWT.

Disebutkan dalam satu riwayat bahawa seorang ayah berwasiat kepasa anaknya, bahawa apabila dia mati kelak mayatnya harus dibakar dan debunya dibuang ke tengah laut. Ketika dia dibangkitkan, Allah SWT, bertanya kepadanya, "Mengapa kamu menyuruh jasadmu dibakar dan debunya dihamburkan ke tengah laut? Dia menjawab, "Ya Rabb, saya banyak berbuat maksiat dan dosa, maka saya takut dengan sebab itu saya akan dibakar dalam neraka." Disebabkan rasa takutnya kepada Allah SWT yang sedemikian rupa, maka Allah SWT mengampuninya.

Allah SWT memerintahkan Ibrahim AS untuk menyembelih empat ekor burung yang berlainan jenis dan mencincangnya, lalu beliau diperintahkan meletakkan sebahagian di puncak gunung sebelah barat, timur, utara dan selatan. Ibrahim AS menempuh perjalanan sekitar 30 hari pada setiap puncak gunung. Kemudian Allah SWT memerintahkan Ibrahim AS agar memanggil keempat-empat ekor burung itu, dan dengan qudrat Allah SWT burung-burung itu kembali datang hinggap di tangan Nabi Ibrahim AS.

Bagaimana dengan manusia? Rambut bertambah panjang tetapi alis mata tidak, kuku bertambah panjang tetapi gigi manusia tidak padahal zatnya sama. Tinggi badan manusia terbatas, seandainya tidak dibatasi oleh Allah SWT, maka setiap tahun manusia akan sibuk mengubah pintu rumah dan menjahit pakaian baru. Bagaimana dengan lubang hidung dan telinga, seandainya tidak dipelihara oleh Allah SWT, maka makhluk-makhluk kecil akan masuk ke dalam. Demikian pula dengan haiwan ternak yang dimakan oelh manusia, seperti lembu, kambing atau ayam. Setiap hari disembelih, tetapi tidak pupus, bahkan jumlahnya atau populasinya bertambah banyak. Namun haiwan yag tidak dimakan oleh kita seperti babi, anjing, kera dan sepertinya, pertumbuhan mereka tidak pula bertambah, walhal pembiakan haiwan tersebut lebih cepat dan lebih banyak. Daun-daun yang berguguran tidak akan jatuh tanpa izin dari Allah SWT, kerana pohonya dipelihara oleh Allah SWT.

"Dan pada sisi Allahlah kunci-kunci semua yang ghaib, hanya Dia yang mengetahuinya. Dan Dia mengetahui apa saja yang ada di daratan dan di lautan, setiap daun yang gugur diketahuiNya. Setiap bijian yang jatuh dalam gelap gelita di muka bumi dan setiap buah yang basah atau kering yang gugur, semua itu sudah ada dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuzh)." [Qs al An'am (6): 59]

Mata manusia hanya mampu melihat dengan terbatas, tetapi Allah SWT mampu melihat dimana saja kita berada sekalipun di sebalik tembok besi yang tebal. Semut hitam yang berjalan di atas batu hitam di dalam gua di kegelapan malam adalah dalam pengawasan Allah SWT, bahkan Allah SWT mengetahui dan mendengar apa yang ada di dalam hati manusia.

Kita semua dalam pengawasan Allah SWT. Kita tidak dapat lari daripadaNya, oleh itu dekatilah Dia supaya kita selamat di dunia dan di akhirat.

Amin Ya Rabbal Alamin.

SUMBER : Al-Hikmah @ Facebook

0 ulasan:

Catat Ulasan

Tq for the comment.. :-)

Copyright © 2010 DREWFM Enterprise